Surdeg

by

Surdeg

Att baka bröd med surdeg är något krångligare än att baka med vanlig jäst, men fördelen är att brödet blir mer hållbart, smakar annorlunda och enligt en del blir nyttigare.

Det tar 3 dygn att göra själva surdegen, och själva brödbaket kräver ytterligare två dagar. Det är dock mindre arbete (läs knådning) än med ett vanligt brödbak. Surdegen kan sedan återanvändas till nästa gång.

Detta behöver du till surdegen:
Rågmjöl
Bunke
Ljummet vatten

Blanda 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten i bunken, täck över med en handduk och låt stå i 12 timmar. Tillsätt 1 dl rågmjöl och 1 dl ljummet vatten. Upprepa denna proceduren i 3 dagar, alltså sammanlagt 6 dl rågmjöl och 6 dl ljummet vatten. På tredje dagen är surdegen färdig! Den luktar och smakar surt, och lite jäst. Det är precis så det ska vara.

Gå nu vidare till med att baka surdegsbröd

Etiketter:

9 svar to “Surdeg”

  1. Finskt surdegsbröd « Husmorsbloggen Says:

    […] 1: Gör en surdeg på rågmjöl. Detta tar ca 3 […]

  2. tangerine Says:

    hej! hur menar du att man kan återvinna surdegen? Ska man alltså spara lite (inte använda allt till bröd) och fortsätta tillägga 1 dl mjöl var 12 timmar? Eller? *förvirrad*
    🙂

  3. nils Says:

    Hej! Roligt att ud testar surdeg!
    Det kanske är lite oklart i inlägget, men finns två stadier för en surdeg: aktiv och vilande.
    Den vilande, som man får om man följer ovanstående instruktion. Den kan man sedan spara i kylskåp, åtminstone 4 veckor. Ju längre tid man sparar den, desto mer alkohol bildas när den jäser och det börjar lukta illa…
    Den aktiva surdegen, som man får om man blandar en liten del av den vilande surdegen med mjöl och vatten och låter stå framme över natten, görs som en förberedelse varje gång man ska baka.

    Lycka till!

  4. tangerine Says:

    nu förstår jag- tack för att du förklarade!!🙂

  5. Elin Says:

    Hej Bakmästaren.
    Kanske kan du hjälpa mig, du verkar ju ha koll på det här med bröd.
    Jag så förbannat trött på att mitt grova bröd inte jäser! jag har exakt 37grader temperatur på degvätskan, knådar den tills jag är mör i armarna och låter den stå och jäsa utan vinddrag ändå så vill mina bröd aldrig någonsin jäsa mer än lite lite grann.
    Det leder mig till nästa fråga. Vad kan man göra med bröd som inte jäst? Känns ju helknäppt att bara kasta bort det, kan man inte hitta på något med det?

    Sen undrar jag om det är värt att frysa in den surdeg jag gjort med 20grams jäst. På ditt recept står ju att det inte ska vara någon jäst alls? Vill inte riskera att ÅTERIGEN misslyckas med mitt bröd.

    Som du hör är jag något frustrerad…. Hoppas att det inte sprider dålig energi för jag gillar verkligen din blogg.
    mvh, Elin

  6. nils Says:

    Hej!
    Surdeg är inte alltid så lätt, men man lär sig!

    Testa en gång att göra surdegsbröd med bara vetemjöl och bara surdeg, ingen jäst. Så vet du att surdegen fungerar.
    Om man använder grövre mjöl blir degen tyngre och då jäser den också mindre. När jag gör riktigt grovt bröd på surdeg är det väldigt små, men ändå luftbubblor, ui det färdiga brödet. Om det inte jäser, blir det degigt och hårt.

    hör av dig igen om det inte funkar!
    nils.sunden@gmail.com

    Sen kan jag tipsa om en blogg som mycket ingående förklarar surdegskonsten!

    http://paindemartin.blogspot.com/

    kram!

  7. Nils Says:

    Hej!!
    Surdegsbröd är svårt, men riktigt kul när det går bra!!

    Jag skulle testa att göra ett bröd på BARA surdeg, ingen jäst, för att se om det är någon liv i surdegen. Testa med ett ljust bröd med nästan bara vetemjöl först, det jäser lättast och man märker störst skillnad!

    Sen när du ser att det funkar så är det bara att trappa upp till lite grövre bröd. Grova bröd jäser, men det är inte alltid man ser jättestor skillnad. När jag gör mitt rågbröd som finns här på bloggen jäser det från halva formen till drygt 3/4. Sen reser det sig lite i ugnen också.

    Och ge degen tid! om den inte har jäst så mycket, låt den jäsa några timmar till!

    Det där med frysen förstår jag inte riktigt! Gör du surdeg på jäst?

    kolla också in den här bloggen där surdegar beskrivs ingående!
    paindemartin.blogspot.com

  8. Elin Says:

    tack för svaret.
    surdeg och långkok. jag är glad att vi går mot ljusare tiden hemma i de svenska köken.
    min mormor fryste alltid in surdeg i frysen. sen tog hon fram den och ”väckte den till liv” när de skulle användas. på så sätt hade hon samma surdeg hur länge som helst. jag la i lite jäst för hade läst att det skulle vara bra men det var kanske onödigt. ska testa att baka på det igen.

    Nils jag blir nyfiken på vem du är som står bakom den här husmorsbloggen. är det bara jag som är helt sjukt okunnig eller finns det ingen flik att klicka in på för att få lite bakgrundsinfo om dig. det borde du lätt ha!

    sweet.
    elin

  9. Heikki Rauhala Says:

    Brödet blir godare ju tunnare degen är, men flyter då också ut mer. Jag har börjat att fuska genom att lägga en kant med en 3 cm bred pappersremsa runt varje brödkaka så att jag får höga fina brödkakor, Har också en tom plåt längst ner i ugnen för att fördela värmen i hela ugnen.

Kommentera

