Veganska Semlor

by

Så var det dags för vinterns stora onyttiga höjdpunkt!

Semlan!

Jag minns när jag nyligen blivit vegan, det var semletider, och jag var hungrig. Jag kunde inte motstå frestelsen att sätta tänderna i ett av dom godaste bakverken jag vet!

Tyvärr var inte semlan vegansk, den var en av de få sakerna jag fuskade med lite i början🙂 (och ost, som jag fortfarande sneglar dreglande på ibland)

Nåväl, här kommer ett enkelt recept på en vegansk semla!

Först bakade jag bullarna enligt detta receptet:

  • 10 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 3/4 dl socker
  • 100 g vegansmör
  • 3 dl havre/sojamjölk
  • 50 g jäst, ett paket
  • 1 tsk kardemumma

Smält smöret, blanda i mjölken, sockret, saltet och den malda/stötta kardemumman. Låt svalna till ca 37 grader. Smula ner jästen och rör till den har löst upp sig.

Blanda ner mjölet och bearbeta degen tills den blir smidig och lättarbetad. Låt vila 40 min.

Sätt på ugnen på 225 grader.

Forma små bullar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Jäs i 40 min.

Grädda i 5-10 min, tills bullarna har fått en gyllenbrun vadcker färg!

semlebullar

Förbered under tiden mandelmassan och grädden.

Jag köpte färdigmandelmassa, och blandade ut med lite sojagrädde, för att få lagom konsistens.

Vegansk vispgrädde finns i två varianter, GoGreen och Soyatoo.

Jag använde Soyatoo, det tar en stund att vispa den hård, men ha tålamod! det går bättre ju kallare den är! Och när den är färdig, sparade jag den i kylen i flera dagar, den håller konsistensen bra! Smaksätt ev grädden med vaniljsocker. Soyatoo smakar redan lite vanilj, så jag hoppade över det.

När bullarna har svalnat, gröp ut botten, och fyl med mandelmassa. Lägg försiktigt på grädden, och till slut locket. Pudra över lite florsocker.

vegansk semla

Etiketter: , , , ,

3 svar to “Veganska Semlor”

  1. Surre Says:

    Ser smaskens ut!

  2. Emelie Says:

    Hej!
    Dom ser goda ut! Jag fick faktiskt en semla i skolan för ett tag sen, har inte tänkt på att det går att göra vegan semler🙂
    Men jag blev positivt överraskad🙂

    MVH Veganen!

  3. Jesica Says:

    Hej älskling! Gött att jag hittade ditt eget recept när jag googlade! hehe! Blir smarrigt till imorn på jobbfikat tänkte jag.🙂

Kommentera

