MAX

by

Jag hade ju hört ryktet om att Max, som nyss öppnat i Göteborg, hade falafel på menyn.

Så förhoppningarna var höga när jag travade in med ett gäng vänner och skulle bakfyllekäka på söndagskvällen.

Men nej nej nej, dom hade inte falafel.

Däremot mycket personal. Jag fick äta en vegburgare utan ost. Gott och mättande, men inget man bjuder farmor på.

Medan jag väntade på den (microuppvärmda?)  burgaren notarade jag med förtjusning den spännande sociala aktivitet som pågick parallellt med allt friterande och stekande och beställande. Ett gäng nyanställda som ska ta för sig av gruppens möjligheter och knyta kontakter, ungefär som ett premiäravsnitt av robinson.

När jag kom hem skickade jag följande meddelande till Max, i hopp om en falafel på menyn. Inte för att den kommer vara speciellt god, och det finns ju så mycket andra bättre veganställen i den här stan! Men mest för att kolla om en vegan har någon makt…

——————————-

Hej!

Jag besökte Er nya restaurang vid Gamla Ullevi i Göteborg idag, och blev väldigt besviken när det inte fanns någon Falafel!

Falafel har jag avnjutit på flera av era serveringar i Skåne, och såg fram emot detta även här i Göteborg!

Jag är vegan, och fick istället beställa en vegetarisk hamburgare, fast utan ost. Ungefär som att pommes frites utan ketchup.

Nåväl, jag önskar att ni börjar sälja falafel även i Göteborg! Dels för oss veganer, men även för att ge större valmöjligheter för vegeterianer!
Idag satt vi 10 personer varav 8 åt vegetariskt. Låt säga att dessa 8 personer äter hos Er 3-4 gånger, sedan är man rätt trött på den där vegburgaren…
Ja, ni förstår.

MVH Nils Sunden
om ni börjar med falafel, lovar jag att blogga om det: https://husmorsbloggen.wordpress.com

Etiketter: ,

8 svar to “MAX”

  1. Kjell Says:

    Bra gjort! Hoppas de tar åt sig och lägger till falafel på menyn. Jag har inte haft så bra koll på Max, men fick nyss reda på att de har som ambition att vara ”klimatneutrala”. Vad det ordet ens betyder kan man ju diskutera, men det känns som att det är bra att de jobbar med det, även om det är mest i goodwill-syfte.

  2. Sara Says:

    Bra! Konsumentmakt är underbart! Jag tror att vi veganer kan göra mycket om vi visar hur många vi faktiskt är.

  3. nils Says:

    Max har ännu inte svarat på mitt mail, hoppas det kommer ett svar efter påskhelgen!

  4. Robin Says:

    Tja. Är Max’s veggoburgare vegansk bara genom att ta bort osten? :O

  5. Marie Says:

    I Sthlm har Max haft falafel i, så vitt jag vet, två-tre månader. Väldigt trevligt att bryta av mot den där hamburgaren…🙂

    Robin: Nej, veggoburgaren är tyvärr inte vegansk, själva burgaren innehåller både ägg och mjölk (http://www.max.se/food.aspx?page=prodinfo). Likaså med falafelburgaren.

  6. nils Says:

    Så det är falafelbollar som gäller i så fall!
    Hoppas dom tar in det!

  7. veganen Says:

    Vi i göteborg behöver inte åka för julmat…

    Veganska jultallrikar finns både på Jonsborgs på avenyn &
    old corner gamlestaden, vegansk skinka,prinskorv,bullar,kycklingröra och veganska havsröra med tångkaviar mm. 69kr repektive 119kr

    GODJUL VEGANVÄNNER

  8. Nils Says:

    jonsborg är toppen!
    och Old Corner i gamlestan som jag har bloggat om här tidigare…

    men tänk om Max och McDonalds m fl. hade lite veganska alternativ!
    hade vart väldigt bra tycker jag!

Kommentera

