Groddar!!

by

GRODDAR = KÄRLEK!

Groddar är gott, lyxigt, nyttigt och väldigt enkelt!

Groddar är njutning, alla ni som odlat någonting vet vad jag menar, att se hur det växer är helt fantastiskt!

Det här behöver man för att grooda:

Alternativ 1, budget:

  • en stor glasburk
  • ett nät av något slag

Alternativ 2, lite dyrare

  • En groddare, tex den här från plantastic, det finns dyrare och mer avancerade också såklart.  Brukar finnas i hälsokostaffärer!

Så här går det till:

I stort sett alla frön och bönor är menade att gro och växa till en ny planta. När man groddar,  så gror man fröna eller bönorna och låter en grodd (eller skott) växa ut, och sen äter man upp det!

Istället för att så i jord som när man planterar frön, blötlägger man och då aktiveras groningsprocessen! Den energi som finns i fröet, räcker för att en grodd ska växa ut!

Den första grodden som växer ut är vit och lite krispig. Den behöver inget solljus för att växa. Om man väntar lite till så växer början till två små blad ut, som är gröna. För att detta ska ske behövs sollljus. Det hela går att likna med det som händer när man planterar i jorden!

Mina favoritgroddar:

  • Mungbönor
  • Gröna linser
  • Alfa alfa-frön
  • Solrosfrön (med skal)

Testa gärna med andra bönor/frön!

Steg 1, dag 1 kväll

Lägg ca ½ dl frön/bönor i blöt över natten. Oftast räcker det med 6 timmar, vissa kortare tid och vissa längre.

groddar dag 1

groddar dag 1

Steg 2, dag 2 morgon

Nu ska bönorna/linserna ha svällt betydligt, alfa alfa sväller inte. Häll av vattnet, och strö ut bönorna i groddaren, eller i glasburken.

groddar dag 2

Steg 3, dag 2 till dag 4-5

Skölj av groddarna 2  gånger per dag, för att de ska hålla sig fuktiga.

I början kan dom stå mörkt, då gror det snabbare, och i slutet i solljus, så att det gröna växer fram fortare. Det går dock alldeles utmärkt att ha dom i solljus hela tiden.

Grodda i rumstemperatur, men så fort dom är klara ställ in dom i kylen! De håller sig upp till en vecka!

Mungbönor blir lätt lite beska om man groddar dom för länge! Ta dom tidigt!

KLART!DSC00886

DSC00888DSC00892

Etiketter: , , ,

9 svar to “Groddar!!”

  1. Linda Says:

    Ååh jag vill också grodda!! Fria aminosyror frisätts och dom blir ÄNNU nyttigare (speciellt för veganer)!! Har alltid trott att det är krångligt och tidskrävande, men enligt dig verkar det ju lätt! Kan man alltså köpa vanliga torkade bönor från tex Risenta på Ica???
    Förresten, du verkar va en supergo kille, en sån skulle man ha😉

  2. Linnea Says:

    åh vilken trevlig blogg! Jag älskar groddar och det är ju så enkelt. Varför köpa dyra när det är så billigt att göra det själv och så kul att grodda. Mina favoriter är självklart alfa alfa! Jag har lite problem med mungböneskalet – hur gör du? Hur smakar groddade linser?

  3. nils Says:

    Ja goddar är fantastiskt gott!
    Vad är det som är problemet med mungbönor?

    Jag tycker linser smakar milt, nötigt och ändå friskt!
    Ganska crispy!

    mhv nils

  4. Linnea Says:

    Jo de där gröna skalen som blir när man groddar mungbönor är inte så goda… man kan ju inte stå och peta bort alla. Annars gillar jag att woka dem litegrand och ha i en nudelrätt med andra grönsaker och helst tofu!

  5. Emma Says:

    JAg hittat jättemånga mungbönor en gång och så vart ‘tvungen’ att groda dom istället för att köpa några andra bönor som jag gillade mer, och så upptäckte jag att dom blir skit bra när man, istället för att ta dom tidgigt som du sagt, verkligen vänta tills dom ha rötter och blad! Så länge man sköljer dom noggränt och minst ett, helst 2 gånger om dagen, så håller dom och blir mindre beska, som hemodlad grönsaker även på den svenska vintern!

  6. nils Says:

    Jaha!
    det måste jag testa!!

    Fantastiskt med groddar nu på vintern ja!

  7. Funderar | Lotta på matlagargatan Says:

    […] på att testa laga egna groddar av gröna linser. Här kan ni se hur man skall gå till väga för att göra det. Funderar också på vad jag skall laga […]

  8. katastroffilosofen Says:

    Jag provar att grodda själv…är det bara det bara den ljusa stråket som man väntar på? Jag använder mig av hel-vete och jag tyckte det var lite tunt så de har groddats i 3 dygn nu och vissa trådar är gröna och lite tjockare. Är de ok att äta eller är de beska/giftiga?

    Manualen jag har hade en sådan otillräcklig förklaring att jag inte förstod exakt hur jag skulle göra utan provar mig fram…undrar mest ööver lite heads up.

    Enligt hälsosidorna.se så beskrivs vetegroddar som extremt näringsrika…finns det någon sida med innehållsförteckning av de andra groddarna som ni behandlar och nämner?

    MVH

  9. Fått groddar på hjärnan | Bearelle Says:

    […] sen vill kan man ställa den i solljus en liten tid för att få små gröna blad på den. Det är lätt som en plätt. Efter att ha sköljt fröna/bönorna noggrant låter man de vara i blöt. Det är […]

Kommentera

