Baba Ganoush

by

Baba Ganoush är inte bara det vackraste namnet på en röra, det är en av de underbaraste smakerna som existerar!

Rökigt, mustigt, gräddigt, syrligt och lent på samma gång!

Hummus känner  de flesta till, och många nöjer sig med sin mellanöster upplevelse där.

Skulle de inte ha gjort säger jag!

Husmorsbloggen presenterar Baba Ganoush:

Ingredienser för 2 burkar

  • ca 4 auberginer
  • ½ dl tahini (sesampasta)
  • 1 dl olivolja
  • vitlök efter behag
  • saft från en citron

Mängderna är ungefärliga, man får smaka sig fram!

Men jag kan säga att auberginerna krymper under processen, så köp många!

Sätt ugnen på 250 grader.

Dela auberginerna i halvor. Rosta dom i ugnen tills dom ser ut ungefär såhär:

rostade auberginer

Gröp ur dom med en vanlig sked, så att skalet lämnas därhän:

aubergine skal

Kunde inte låta bli att visa er den här bilden!

Läskigt värre!

hjärna lite aubergine!

Mixa alla ingredienser med en stavmixer!

Klart! Jag brukar äta Baba Ganoush till bröd, som dip till grönsaker, till ugnsbakad potatis mm mm

baba ganoush

Etiketter: ,

5 svar to “Baba Ganoush”

  1. obskyrista Says:

    Baba Ganoush har jag döpt till Gudamat. Den är allra godast nygjord, ljummen.

  2. nils Says:

    Helt klart!!
    Tål att påpekas!

  3. nina Says:

    Hej!
    Jag heter Nina och jobbar med ett matprogram i sveriges radio som ska ta upp ämnet friganism. Läste på din blogg att du intresserad av det. Kan inte du höra av dig till mig så snart du ser detta? // Nina

  4. Emma Says:

    Hej Nils!
    Jag lägger en länk från min blogg till din, jag hoppas det är ok!
    Lät väldigt gott med Baba Ganous, det måste jag testa!
    mvh
    Emma

  5. Skördefest! « Dumpster Grrl Says:

    […] rätter som de inbjudna tagit med sej. Själv stod jag för potatisen, lins- och morotsbiffar & baba ganoush. Under kastrullocken och i byttorna gömmer sej även ratatouille, aubersill, och hummus längst […]

Kommentera

