Jag älskar Lasagne!

by

Det bästa är att man kan göra lasagne på så många olika sätt!!

Två saker som jag tycker passar extra bra i Lasagne är spenat och gröna linser!

Här kommer lite inspiration:

Sås 1

  • 2 gula lökar
  • 4 paprikor
  • 2 burkar krossad tomat
  • massvis med örtkryddor
  • salt, peppar,chili

Fräs lök och paprika, tillsätt kryddorna och sist tomaterna.

Sås 2

  • 1 paket hackad spenat (500g)
  • 2 dl gröna linser
  • riven muskot
  • salt

Koka linserna 20-30 min eller tills dom är lagom mjuka. Häll av vattnet och blanda ner spenaten och muskoten och saltet.

Sås 3

  • 5 dl havremjölk
  • ca ½ dl vetemjöl
  • ½ paket tofu
  • 1 msk B-jäst

Vispa kall mjölk och mjöl, koka upp och sjud tills det tjocknar, späd eventuellt ut såsen om den blir för tjock.

Tillsätt b-jästen (gör att det blir en ostliknande smak, fylligare!)

Tärna tofun, lägg i såsen, mixa sedan med en mixerstav tills det blir smooth.

Varva sås 1 och 2 i en långpanna eller liknande. Jag avslutade med ett lager lasagneplattor, ½ paket hyvlad tofu och sist ”ost”såsen!

Grädda i 250 grader i ca 20 min!

lasagne

Etiketter: , , ,

Kommentera

